15 de maig 2008

Primicía: Uclés a Berlín

Aviat farà un any que el badaloní Josep Uclés va instal·lar-se a Berlín per realitzar nova obra. Coneixent-lo com el conec, és evident que no només està creant, sinó que ja deu saber tot el que bull a la capital europea del món artístic, a més, per suposat, d’anar i tornar de Berlín a Catalunya i viceversa realitzant mil i un projectes (a tall d’exemple, la seva col·laboració a la revista d’art i filosofia “Outer Horizons” o a la revista “LiterAtures” de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, per citar només l’àmbit del pensament).

A tot això, la meva innata curiositat ha anat in crescendo cada vegada que li he preguntat com tenia les noves obres produïdes a Berlín i quan podríem gaudir d’aquestes. Imaginar-me a l’Uclés tancat dins d’un casalot a Berlín, esponjant el seu manifest talent, en l’ambient artístic i cosmopolita de la ciutat, augmentat, sens dubte, per les visites que de tant en tant l’acompanyen (Vicenç Altaió, Fiona Morrison, etc...), és tota una temptació per a la meva imaginació.

Fa uns dies, l’Uclés –que em coneix més bé del que jo em pensava- em va fer un gran regal per correu electrònic. Em va enviar unes quantes fotografies que ha fet la Fiona Morrison d'ell i de la seva obra, crec que per al catàleg de l’exposició que prepara a París. Les fotografies són bones, i les obres que s'hi poden veure són d’una qualitat i d'una vitalitat dignes d’un geni com és ell.

Una de les obres m’ha quedat tant gravada al cervell, té tal força hipnòtica, que he demanat a en Josep Uclés si puc publicar-la en aquest bloc. M’ha tornat a fer un regal en dir-me que sí. Per tant, la fotografia de la Fiona Morrison que acompanya aquest escrit –i que us animo a maximitzar-la- és una primícia, és el novíssim Uclés. Ja veieu que és una obra de gran format, amb una paleta mínima de colors, amb formes entre la figuració i el món oníric en el que Uclés es fa recognoscible, però alhora basteix un nou món. Gaudiu, gaudiu! No puc dir més... Insondable i màgic Uclés!












Ah, per últim, si aneu a visitar l’exposició “La col·lecció creix. Noves incorporacions al fons d'art” a la Fundació Palau de Caldes d'Estrac, trobareu un aiguafort de l’Uclés que l’Ajuntament de Badalona i el mateix artista vam regalar a en Palau i Fabre en motiu del seu 90è aniversari.