30 d’abril 2007

La nova Can Casacuberta

El passat divendres 27 d’abril es van obrir al públic l’ampliació de la biblioteca central urbana de Can Casacuberta[1] (que ha passat de 1.918 m2 a 3.154 m2) i el nou Espai Betúlia. Aquest equipament, que rep aquest nom en honor de la novel·la homònima que Mª Aurèlia Campmany va publicar ara fa 5o anys, serà un centre dedicat a les lletres i a la paraula i, alhora, acollirà també la Casa del Traductor.












Imatge parcial de l'Espai Betúlia

Per a tots aquells que l’han fet possible en tota la seva història, però especialment, en aquesta darrera etapa que he viscut en primera persona, dos poemes (no he pogut resistir-me!) del Premi Cervantes 2006, Antonio Gamoneda, que sé que admiren més d’un dels lletraferits de Can Casacuberta. Gràcies per la feina feta!

SABOR A LEGUMBRES

Las legumbres hervidas, golpeadas
a fuego en las cazuelas, espesaron
un parte del agua, retuvieron
otra parte consigo.
Después que estáis sentados a la mesa
los míos de la sangre -cinco- pienso
que es posible que coman en el mundo
muchas gentes, hoy, esto.
Ahora que tenemos sobre la lengua la misma pasta de la tierra,
puedo olvidar mi corazón y resistir las cucharas.
Yo siento
en el silencio machacado
algo maravilloso:
cinco seres humanos
comprender la vida a través del mismo sabor.

AMOR

Mi manera de amarte es sencilla:
Te aprieto a mí
como si hubiera un poco de justicia en mi corazón
y yo te la pudiese dar con el cuerpo.

Cuando revuelvo tus cabellos
Algo hermoso se forma en mis manos.

Y casi no sé más. Yo sólo aspiro
A estar contigo en paz y a estar en paz
Con un deber desconocido
Que a veces también pesa en mi corazón.




[1] Can Casacuberta era el nom d’una de les fàbriques tèxtils més importants de la Badalona industrial del segle XIX.


Fotos: Jordi Gonzalo i A. Benet

Felicitats Josep Palau i Fabre!


"Demanaren a l'amic de què naixia amor,
ni de què vivia, ni perquè moria. Respòs l'amic
que amors naixia del remembrament, e vivia
d'intel·ligència, e moria per oblidament."

Ramon Llull, "Llibre d’Amic e Amat", 138.






El 21 d’abril d’enguany el poeta, narrador, assagista, dramaturg, traductor i crític d’art, Josep Palau i Fabre va celebrar 90 anys. Una vida longeva que li ha permès passar de ser “el monstre” de la cultura catalana –com ell mateix s'anomena a les seves memòries- a l'intel·lectual viu més homenatjat. Badalona s’ha afegit al seu aniversari en una moció que l’Ajuntament Ple va aprovar per unanimitat el passat dia 27 de febrer.

Palau i Fabre passà el primers anys de la seva vida a Badalona (entre 1917 i 1918), criat per una dida, Magdalena, mare de dos fills i marit anarquista, amb la qual va perdre el contacte quan Palau es va exiliar a França. En l'actualitat Palau no recorda el cognom de la seva dida i això l’amoïna. Els badalonins hem pres el compromís d’esbrinar qui era i què va ser de la Magdalena.

La seva figura com a intel·lectual català i universal és inqüestionable; només per això caldria haver-se afegit al seu homentage. Però Badalona li deu quelcom més i és la seva aportació al nostre patrimoni cultural: gràcies a Palau i Fabre podem afirmar que Picasso va estar a Badalona amb el seu amic Casagemes; mercès a Palau i Fabre altres historiadors de l’art –John Richardson, a tall d’exemple- s’han fet ressò de Badalona a l’etapa catalana de Picasso.

Com ell mateix va dir en la conferència que, amb motiu de l’Exposició sobre Picasso, va organitzar el Museu de Badalona l’any 2006:

“És important per Badalona poder-ho consignar i saber que Picasso ha trepitjat aquesta terra.”

La revelació que la primera entrevista que Palau i Fabre féu a Federico García Lorca havia tingut lloc a Badalona i que és a Badalona on li signa el “Romancero Gitano” –malgrat que ell escrigué Barcelona-, també és una dada culturalment rellevant per la nostra ciutat.

Aquest dies hem pogut constatar l’actualitat de Palau i Fabre, que no és passat sinó present de la nostra cultura. Ha omplert la nostra Diada de Sant Jordi, ens ha acompanyat en l’homenatge que se li va retre el passat 25 d’abril al Saló de Plens de l’Ajuntament i, alhora, l’obertura de l’Espai Betúlia, centre cultural innovador dedicat a les lletres i a la paraula, ha estat inaugurat amb l’exposició produïda per la Fundació Palau “Ramon Llull. Llibre d’Amic e Amat”, que restarà oberta fins el proper 28 de juny.



Només ens resta donar-li les gràcies pels seus mots, per la seva alquímia, per ensenyar-nos com ell mateix diu:

“...que la nostra llibertat és la llibertat del laberint”

i per ser una de les llums que en ell ens guia.

Aquest podria ser un bon final per aquest escrit, però crec que trairíem l’esperit de Palau i Fabre si tot fos tant políticament correcte. Erudit, però marcat per l’eros i la sensualitat d'un Picasso o de la figura de Don Joan, crec que val la pena reproduïr un fragment de la seva obra teatral “La tragèdia de Don Joan" (1952), també publicat dins “Les veus del ventríloc: poesia de teatre” (Proa, 2001):

“Amb una mirada esgotava una vida, tota una existència. Sabia fitar un ull en aquell punt precís on era vulnerable, i tot jo esdevenia sageta enverinada. I quan un ull m’acollia com a vencedor, penetrava pel cercle incandescent de la seva pupil·la, com si fos un anell de prometatge, i en la cambra secreta d’aquell ull celebrava les noces memorables, ànima contra ànima! I em feia beneir pel mateix sant diable! Després, venia o no venia la possessió: no tenia importància”.




O el seu poema en prosa –com va fer Llull en "Amic e Amat"-, titulat “La Rosa” del seu poemari “Càncer”:

“Has fet parlar massa de tu, del teu perfum, de la teva beutat. No val la pena! Però que consti, des d’ara, que sempre el meu instint ha estat de fer-te malbé; que t’he esfullat, que t’he premut dins la mà fins a deixar-te sense respiració, que no t’he respectat amb aquella mena d’adoració estúpida amb que t’anomenen els altres, amb que parlen de tu uns quants poetes desgraciats que també has seduït. Ja ens coneixem! Conec bé els teus encisos, les teves arts, la teva perversitat, i no m’arreplegaràs! Tu ets una d’aquelles noies que tota la vida semblen dir-te sí, et donen esperances, van passant temps i et corben l’espinada inútilment. Conec la teva col·lecció de vestits esplendorosos, les teves faldilles innumerables –però les cuixes, no les trobem mai. Ja n’hi ha prou, del teu imperi, de la teva tirania! M’avergonyeix d’haver-me deixat, per un moment, endur per la música del teu rostre. Si et trobo un altre cop et masegaré, com quan era infant, et llençaré a un toll i t’anomenaré pel teu nom veritable, perquè ets la puta rosa!"

21 de desembre de 1944

Finalment, agrair a Francesc Soriano (professor i assagista badaloní) la glosa de la figura de Palau i Fabre, realitzada a l'acte institucional d'homenatge, i a Montserrat Gibert, la seva preocupació per buscar la dida del poeta i per què l'aniversari de Palau i Fabre no passés de llarg per Badalona. Així mateix, constatar que la secció local d'Òmnium Cultural ("llengua, cultura i país"-?-) no ha estat present en cap acte de reconeixement i homenatge.


Il·lustracions i fotos:

* núm. 1, Collage-portada de l'exposició "Ramon Llull. Llibre d'Amic e Amat" de Jean Jacques Laigre

* núm. 2, Palau i Fabre a París.

* núm. 3, Palau i Fabre amb la seva dida, Magdalena fotografía cedida per la Feundació Palau)
* núm. 4 amb Palau i Fabre i l'artista plàstic Josep Uclés, a la Sala de Plens el 25 d'abril d'enguany.

*núm. 5, aiguafort de Picasso, Suite Vollard.

18 d’abril 2007

"Dring!". Una exposició realment singular.

El poc temps i la modèstia mal entesa no m’ha deixat fins avui escriure sobre una exposició produïda pel Museu de Badalona i que he de qualificar de nota. L’exposició és diu “Dring! Més d’un segle de vidre i cristall”, i s’emmarca dintre de la línia estratègica del Museu de Badalona de recuperar la història moderna i contemporània de la ciutat. En aquest cas es tracta de donar a conèixer la història del vidre a Badalona –un sector de llarga tradició i molt característic de la ciutat-, i l’evolució de dues empreses en concret que, amb el seu treball imaginatiu i tenaç, han aconseguit mantenir l’ofici fins als nostres dies: el Cristall de Badalona, SAL -la indústria de cristall més antiga de l’estat espanyol- i Cristalerías San Miguel, fundada al segle XIX a Barcelona i traslladada a Badalona just ha fet ara 50 anys.

Però aquestes consideracions, essent ja importants, segurament no farien l'exposició singular ni atractiva més enllà de les fronteres de la ciutat. El que la fa realment genuïna són les peces exposades, autèntiques meravelles generalment funcionals que, a més d'adequar-se a l’ús que han de tenir, ens sedueixen per la bellesa del seu disseny i per la perfecció amb què han estat executades.

Arribat aquí em falten paraules per descriure-les. Les fotos que acompanyen aquest text són dos clars exemples: una és un “guardabrisas” de Cristall Badalona, fanal típic dels passos de les processons de la Setmana Santa andalusa, realitzat amb vidre bufat decorat a l’àcid. L’altra és una de les dues licoreres que composen la “Col·lecció Gaudí” de Cristalerías San Miguel, un encàrrec fet per aquesta empresa al dissenyador japonès Hiroya Tanaka l’any 1980, en la que es percep clarament com l’estil de Gaudí és rellegit amb una mirada oriental.

Aquests només en són dos exemples. A l’exposició podem trobar des de la cristalleria d’Alfons XIII o la de l’actual Casa Reial, a la tradicional ampolla de l’Anís del Mono o la del Gran Duque de Alba, així com les peces per la balustrada del Palau de la Música, l’ampolla Jujol o la Cristalleria Victòria, dissenyada per Òscar Tusquets, i molt i molt més.

També vull destacar el catàleg de l’exposició, amb textos de Sílvia Rosés i fotografies d’Antonio Guillen, excel·lents ambdós.

Aquesta exposició tanca les seves portes el proper dia 29 d’abril. Tanmateix, hem de fer l’esforç per a què aquesta exposició singular i de referència ocupi un dia no molt llunyà un espai permanent dintre dels espais expositius del Museu de la nostra ciutat.

03 d’abril 2007

Temps de Quaresma

"Soy ateo por la gracia de Dios”, deia Buñuel, però tot i així, la iconografia religiosa (“Viridiana”, “Tristana”, etc...), els temes teològics (“La Via Láctea”, “Simón, del desierto”, etc...) i el so dels timbals de la seva Calanda natal, el van acompanyar tota la seva vida.

Jo no soc ateu, soc agnòstic -en el sentit de que racionalment no crec que es pugui conèixer allò que és trascendent-[1], però he de confessar que per a mi la Setmana Santa és quelcom més que les vacances de primavera. És l’època de l’any –just abans de la meva festivitat preferida: Sant Jordi- en el que s’instal·la en el meu estat d’ànim l’introspecció, la reflexió i el recolliment. Suposo que el pes de la nostra cultura judeocristiana fa el seu efecte i la Moixiganga o la Processó del Silenci de Badalona –actualment- o les processons viscudes de petit en la meva Olivenza –entre la màgia i la por- produeixen el seu efecte.

Tanmateix, hi ha un element fonamental d’aquest estat d’ànim sense el qual segurament no seria el mateix. Parlo de la música. Sense la música sacra crec que seria incapaç d’elevar el meu interior. Des de ben jovenet (diria que sobre els 16 anys i amagant-me dels amics), he escoltat per aquestes dates una obra emblemàtica de la cultura occidental, primer només en extractes d’àries i cors, per fer-ho definitivament en diverses versions (ja sense amagar-me), tant en directe com en concert. Em refereixo a la “Passió segons Sant Mateu” (BWV 244) de J.S. Bach. Hi ha versions grandiloqüents però buides com la de Karajan o de referència com la de Harnoncourt (que marca un abans i un després, i no em cansaré mai d’escoltar) o Leonhardt, i encara recordo la versió que René Jacobs va fer fa uns anys a l'Auditori de Barcelona.

A aquesta obra s’afegeix un “Stabat Mater”, qualificada de menor dintre dels autors que han posat música a aquest passatge i dintre de les pròpies obres de l’autor, però que a mi em continua transportant. No és ni l’arxiconeguda obra de Pergolesi (encara que la meva adreça de mail ha estat durant anys pergolesi2000@ ............), ni la de Haynd, ni la d’Scarlatti o Rossini. És l’Stabat Mater de Vivaldi –tot i que sembla que queda malament dir que agrada “il prete rosso”-, una peça curta i potser repetitiva però que transmet com cap altra els sentiments de pèrdua d’un fill per a una mare.

Sentint aquesta música em ve al pensament la Crucifixion (part del “Retaule de Isenheim”), del pintor alemany d’estil gòtic tardà Matthias Grünewald (1470/1480-1528). “Ningún otro artista ha expuesto jamás el horror del sufrimiento de una forma tan terrible y verdadera y, sin embargo, ha mantenido la convicción de la salvación” (Wendy Beckett)[2].

Malgrat tot, Alberto Caeiro, un dels alters ego de Pessoa, ens retorna a la terra al dir-nos que:

“Bastante metafísica hay en no pensar en nada.

¿Qué pienso yo del mundo?
¡Que se yo lo que pienso del mundo!
Si enfermara, pensaría en ello.
¿Qué idea tengo yo de las cosas?
¿Qué opinión es la mia sobre causas y efectos?
¿Qué he meditado sobre Dios y el alma
y sobre la creación del Mundo?
No lo sé. Pensarlo es para mí cerrrar los ojos
Y no pensar. Es correr las cortinas
De mi ventana (pero no tiene cortinas)”.
[3]


[1] Veure l’entrada “agnosticismo” del Diccionario de Filosofía de José Ferrater Mora.
Assenyala que va ser Thomas Henry Huxley (1825-1895) qui va utilitzar per primera vegada el terme en 1869 als seus Collected Essays. Per Huxley els agnostics no pretenen anar més enllà dels límits que imposen el coneixement científic en una fase determinada de l’evolució de la ciència. Com els dogmes expressats en les religions positives, o moltes doctrines metafísiques, van més enllà dels esmentats límits, es troben fora de, i més enllà de, tota possibilitat de coneixement. Així un agnòstic no declararà que Dèu no existeix sinó que no sap si Dèu existeix o no.
Tanmateix, hi ha una visió de l’agnòsticisme que rebutja tota proposició de caràcter religiòs o metafísic però únicament i exclussivament des d’un punt de vista racional, no des de l’irracional: “el sentiment” o “la voluntad”. Ferrater Mora dubta de l’autenticitat agnòstica d’aquesta tendència.

[2] “Historia de la pintura”, Wendy Beckett. Editorial Blume.

[3] “Há metafísica bastante em nao pensar em nada.
O que penso eu do mundo?
Sei lá o que penso do mundo!
Se eu adoecesse pensaria nisso.

Que ideia tenho eu das cousas?
Que opiniao tenho sobre as causas e os feitos?
Que tenho eu meditado sobre Deus e a alma
E sobre a criaçao do Mundo?
Nao sei. Para mim pensar nisso é fechar os olhos
E nao pensar. É correr as cortinas
Da minha janela (mas ela nao tem cortinas).”